Unisena autojuhtimine - see pole riski väärt

Unisena autojuhtimine - see pole riski väärt

13.11.2016

Tee lõputu avarus. Ühesuguste maanteede monotoonsed hääled. Jälle sama laul raadiost. Autojuhtimine – eriti üksinda pikka teed sõites – võib teha väga uniseks, eriti kui kannatad niigi unevõla all.

Kuid unisus roolis ei ole mitte lihtsalt tüütu nähtus, millest üle olla, või väljakutse, millega jõuga võidelda. Väsinuna on inimese reaktsiooniaeg oluliselt pikem, mis võib viia potentsiaalselt letaalsete tagajärgedega õnnetusteni. Ameerika Ühendriikides põhjustab unisena autojuhtimine vähemalt 100 000 avariid aastas, vigastades 40 000 ja tappes 1 500 inimest.

Kuigi enamik meist ei hoopleks joobes juhtimisega, tunnistab 55 protsenti ameeriklastest unisena autojuhtimist. Ja tõde on see, et need kaks ei ole sugugi nii väga erinevad. Öise une arvelt kas või paari tunni võrra koonerdamine võib autojuhtimisele mõjuda nagu mõned liigsed kokteilid. Ja pärast vaid üht unetut ööd on juhi reaktsiooniaeg sarnane inimesele, kelle alkoholitase veres on 0,1 protsenti. Hirmuäratav erinevus seisneb selles, et kui purjus juht on aeglane, siis roolis magama jäädes – ka kõigest paariks sekundiks, mida nimetatakse mikrouneks – ei pruugi juht isegi pidurdada või vingerdada, suurendades surmavate tagajärgedega õnnetuse tõenäosust veelgi.

Kui hilisõhtul sõitmine, kui keha loomulikult unega võitleb, on kõige ohtlikum, võib regulaarselt liiga vähe magamine sind ohtu asetada igal ajal rooli taga olles. Vaatame kõige tavalisemaid unisena sõitmise õnnetuste riskifaktoreid ja seda, mida nende osas ette võtta saab.

ÖÖSEL SÕITMINE

Pole üllatus, et sõitmine siis, kui keha arvab, et on uneaeg, on juba ette kaotatud lahingus võitlemine. Enamik õnnetusi juhtub kesköö ja hommikul kella 8 vahel. Selle vältimiseks tasub planeerida oma sõit päevavalgele ajale või kui just peab öösel sõitma, tasub kindlustada juba eelnevalt unevajaduse täitmine.

ÜKSINDA SÕITMINE

Üksinda sõitmine mitte ainult ei tundu raskem, vaid ongi seda. Pole kellegagi rääkida, kellegagi roolisolekut jagada ja kedagi, kes osutaks unisele sõitmisele iseloomulikele märkidele nagu haigutamine, eessõitvale autole liiga lähedale sattumine või kõrvalrajale libisemine. See on ka riskantsem. Ligi 82 protsenti unisena roolis juhtunud õnnetustest puudutavad üksikut juhti.

MILLEGI JOOMINE

Unisus ja alkohol on ohtlik kombinatsioon – potentsiaalselt surmavam kui kumbki üksinda. Ja selleks pole vaja üldse palju juua. Kõigest üks õlu pärast nelja unetundi on võrreldav kuue õllega väljamaganud inimesele.

SÕITMINE PÄRAST ÖÖVAHETUST (VÕI LÄBI MITME AJAVÖÖNDI)

Kehakellaga trikitamine öösel töötades või üle ajavööndite reisides võib teha juhi vastuvõtlikuks rooli taga uinumise ohule. Oma graafikut muuta võib-olla ei õnnestu, ent regulaarsete puhkeperioodide ja võimlemispauside juurutamine ja eredate tulede kasutamine võib aidata unerütmi ümber sättida. Võimalusel regulaarse graafiku säilitamine võib samuti aidata saavutada tervislikumaid uneharjumusi ja oma teekonda turvaliselt läbida.

VÕITMATU TUNNE

Akende avamine, eriti suure kohvi joomine ja valju muusika kuulamine võivad tunduda nagu head trikid, et end ärkvel hoida, ent pole tõendeid, et need päriselt töötaks. Kui tunned, et uni kipub peale – üks iseloomulik märk: sa ei mäleta viimaseid läbitud kilomeetreid – on parim lahendus tee äärde tõmmata ja 20 minutit magada. Lõppude lõpuks on parem kohale jõuda elusalt, mis siis, et hilja.

Loe inglise keelset originaalartikklit National Sleep Foundation lehelt