Kuidas oma unevajadus täpselt teada saada

Kuidas oma unevajadus täpselt teada saada

10.04.2017

Unespetsialist ja raamatu "The Power of When" autor dr Michael Breus väidab, et keskmine inimene vajab öösel kõigest 7,5 tundi und. Mõned inimesed vajavad sellest rohkem, mõned vähem.

"Ma ise olen peaaegu terve oma elu olnud 6,5-tunni magaja," ütles Breus. "Kuid mu naine vajab 8,5 tundi. Kõik inimesed on erinevad."

Mis on unevajadus?

Selle põhjuseks on, et uni – eriti unevajadus – on dr Breusi sõnul geneetiliselt kindlaks määratud. Unevajadus sarnaneb paljuski näljatundele. Täpselt nagu näljatunne tekitab soovi nälga tundes midagi süüa, tekitab unevajadus soovi väsimust tundes magada. Unevajadus määrab ka unetsüklite pikkuse.

Üldiselt läbivad inimesed dr Breusi sõnul öö jooksul viis 90-minutilist unetsüklit. Seetõttu vajab keskmine inimene 7,5 tundi und. Viis 90-minutilist tsüklit teeb kokku 450 minutit ehk 7,5 tundi. Ometi on mõne inimese tsüklid lühemad. Soovides enda jaoks ideaalse ööune pikkust leida, soovitab Breus alustada lähtudes oletuslikust 7,5 tunnist.

Kuidas oma unevajadust määrata:

Arvutada tavapärasest ärkamisajast 7,5 tundi tagasi. Seega kui tavapärane ärkamise aeg on kell 7 hommikul, peaks 7,5 unetunni saavutamiseks magama minema kell 23:30. Proovige seitsme kuni kümne päeva jooksul kell 23:30 magama minna.

Breus väidab, et kui ärkate pärast nende seitsme kuni kümne päeva möödumist umbes viis minutit enne äratuskella, on 7,5 tundi teie jaoks paras ööune kestus.

Kui pärast nende seitsme kuni kümne päeva möödumist ärkate endiselt äratuskella peale, tuleks proovida pool tundi varem magama minna. Liigutage oma magamamineku aega poole tunni võrra varemaks, kuni hakkate ärkama vahetult enne äratuskella. Niimoodi saate kindlaks teha, kui palju und keha tegelikult vajab.

Kahjuks ei tööta see meetod siiski päris kõikide puhul. Breusi sõnul on umbes 50 protsendil inimestest kronotüübiks nimetatav tunnus keskmisest erinev. Kronotüüp tähendab iga inimese enda bioloogilist kella – lisaks nn keskmisele kronotüübile on olemas ka lõokesed ja öökullid.

Öökullid ja lõokesed peavad oma elud kronotüübiga sobitama:

Breus väidab, et kuigi keskmisest erineva kronotüübiga inimesed vajavad ikkagi umbes 7,5 tundi und, peavad nad kohandama ajaakent, mille vältel nad need tunnid magavad. Need inimesed peavad sobitama oma elud kronotüübiga, mitte vastupidi.

Breus kasutab ennast näitena. Ta on öökull ja ei lähe kunagi enne keskööd magama. Seetõttu nihkub terve tema päev hiljemaks. Ta on leidnud, et on märkimisväärselt produktiivsem, kui teeb oma toimetusi päeva lõikes kellaajaliselt hiljem, seega ta on oma elus sisse viinud vastavad muudatused.

Uni on oluline osa elust – tuleb olla oma vajadustest teadlik ja neid austada.

Loe ingliskeelset originaalartiklit siit